Två bilder från idag

Idag var jag ledig. Jag åt en god frulle:

Sedan fick jag för mig att jag skulle städa. Egentligen hade jag tänkt att jag skulle göra lite mer plats för mitt smink i badrummet men det kändes inte så bra för allt fick inte plats i badrumsskåpet. Det känns som att allt som är utanför skåpet skulle kunna bli lite äckligt liksom.
Så istället ställde jag ordning lite i vår ena bokhylla:

Så nu har jag nästan ett sminkbord eftersom det är i en sådan höjd att jag kan sitta där, framför spegeln, och sminka mig. Hur bra som helst!

När M kom hem på lunchen fick han chansen att säga nej men han sa att han tyckte att det var bra - kanske för att jag inte kommer ockupera badrummet lika länge på morgonen nu...

Två bilder från helgen

Jag har knappt tagit några bilder alls sedan vi kom hem från Gdynia.

Men här är i alla fall två från helgen:

En från i lördags när vi försökte sitta ute och njuta av sommaren men det blåste alldeles för mycket och en på mina nya skor (eller ja, en ny sko men den har en kompis också).

Gdynia dag 4

Först frulle:

Sedan hänga på playan och leka lite i sanden:

Sedan lunch. Jag åt risotto och M åt en jättegod pizza som jag var avundsjuk på:

Sedan lite mer strandhäng. Vi badade och jag umgicks lite med strandens svanar:

Efter det var det dags för drinkar. Jag drack en margarita och M drack en mojito:

Efter drinkar var det dags för middag. Vi gick tillbaka till samma ställe som första kvällen. Vi åt en varsin köttbit. Han som serverade råkade blanda ihop beställningarna (vi beställde samma fast med olika såser samt att jag bad om att få mitt kött lite mer well done) men det löste sig:

M drack hipstercola:

Efter maten bestämde vi oss för lite efterrätt också. Om en inte äter upp potatisen på monstertallriken så finns det gott om plats för sötsaker. M tog en paj och jag tog glass med varma hallon och grädde:

I min efterrätt låg det en liten överraskning: en bit fryst blomkål! (Jag fick en ny efterrätt efter den upptäckten).
Jag vill helst inte fundera för mycket på hur den där blomkålen hamnade i glassen...

Gdynia dag 3 del 2

På kvällen gick vi ut och åt en stor tallrik kött. Jag försökte ta bild på den men det var så himla fult ljus så det får räcka med en bild på drinkarna som vi drack efter maten. Michaels var med vattenmelon och mynta. Min minns jag inte riktigt vad det var i för den smakade bara ljummen apelsinjuice (and not a good one).

Vi åt på samma kedja som vi åt köttallrik på i Warszawa. Den finns det bild på här.

Nervöst

Idag börjar utbildningen. Jag är så himla nervös. Jag är rädd att jag ska ångra mig. Eller att jag helt plötsligt har blivit dålig på att plugga. Men mest är jag, töntigt nog, rädd för att ingen i min nya klass ska tycka om mig.

Som om det vore viktigare än att jag får ett jobb om två år.

Gdynia dag 3 del 1

Igår var det dags för lite shopping! Vi tog en taxi ut till Centrum Riviera och kikade i lite butiker. Jag köpte en hatt, en kofta och smink.

Vi passade på att luncha när vi var där.

Jag har alltid varit rädd för sushi eftersom jag inte gillar fisk, skaldjur eller sjögräs vilket typ är vad sushi liksom består av. Sushistället hade ingen engelsk meny men, till skillnad från det mexikanska stället, var personalen väldigt hjälpsam och översatte lite åt oss.

Jag vet inte riktigt vad det var för rullar jag fick men dom var vegetariska och utan sjögräs i alla fall!

Efter maten tog vi oss tillbaka till hotellet, bytte om och gled ner på stranden en sväng. Vi åt glass och drack mojito och hade det nice!

Gdynia dag 2

I torsdags åt vi frukosten på hotellet för första gången. Den är bra. Det har jag dock ingen bild från. Efter frukosten gick vi ner på stranden och solade i några timmar.

Efter ett tag insåg vi att lunch vore en bra idé så vi letade upp ett ställe med pizza:

Pizzan var god! Jag tog en med stark salami och den var helt okej spicy.

Efter lunchen strosade vi lite.

På kvällen gick vi till en Mexikansk restaurang och det hade jag verkligen sett fram emot! (Ursäkta dåliga bilder nu men ljuset på restaurangen var så himla gult och jag har bara mobilkamera)

Tyvärr var maten inte så bra som jag hade hoppats. För det första hade dom ingen meny på engelska så vi gick på det säkra kortet: kycklingfajitas, för det förstod vi i alla fall att det var. Eftersom vi inte förstod tillbehören riktigt så missade jag att be om en utan koriander. Jag hatar färsk koriander och den var liksom strösslad över all mat.

Sedan var allt förutom salsan och en bönröra ganska smaklöst och tråkigt.

Dyrt var det också - i polska mått alltså.

Gdynia dag 1 del 2

Efter en powernap på tre timmar (så himla bra säng på hotellet!) gjorde vi oss redo för köttmiddag. Vi hade spanat in ett ställe som ligger rätt nära hotellet.

Jag tog kycklingfilé med pommes, sallad och tzatziki. M tog revbensspjäll med potatisklyftor, grekisk sallad och någon bbq-sås:

Ursäkta för läskiga bilder men ljuset var inte superbra... Men något som var superbra var servicen på stället! Och maten var god. Det var dock omöjligt att äta upp, så här såg min tallrik ut när jag var klar:

Vi hade läst om stället på TripAdvisor. Där stod det att det var lite dyrt.

Vi betalade typ 200kr för bådas mat + en öl + två cola.

Nu äter jag regnbågar och mår gott:

Jag gillar Polen!

Gdynia dag 1

Tidig imorse vinkade vi hejdå till Ms farmor (som vi sov hos inatt, eller "sov", jag var alldeles för nervös för att sova) och sedan tog vi bilen till Skavsta. Från Skavsta flög vi till Gdansk. Det var så fint väder när vi flög så jag såg Öland från luften! Det var häftigt! Och jag grät inte en endaste gång på planet.

Vi tog en taxi till Gdynia, lämnade väskan på hotellet och gick och åt en andra frukost.

Sedan hängde vi stranden. Det var varmt och skönt och sandigt. På stranden var det många som rökte så hela sanden var full i fimpar. Det gillade jag inte. Jag gillade däremot att jättemånga på stranden drack öl. Gott!

Efter en stund på stranden åt vi lunch. Pasta. Och öl. Helt okej gott och helt okej billigt (typ 100kr för två pastarätter, två öl och dricks).

Sedan checkade vi in på hotellet - som har utsikt över stranden vi var på tidigare. Jättefint!

Som ett barn på julafton

Jag känner mig så förväntansfull inför min sista arbetsdag att jag inte kan sova mer.
Det är typ samma känsla som jag hade när jag vaknade på min födelsedag som barn.

I vanliga fall hatar jag att behöva kliva upp på morgonen men nu känns det väldigt trevligt.

Idag har jag jobbat min sista måndag

Och imorgon jobbar jag mina sista timmar någonsin på mitt nuvarande jobb. Klockan 11:45 går jag hem och är ledig (en blandning av arbetstidsförkortning, komptid, sparad halvdag, semester och tjänstledighet hinner jag plocka ut innan veckan är slut).

På onsdag åker jag till Gdynia och föremålet på bilden ska med i packningen.
Ibland brukar jag tycka att det är lite mysigt att lyssna på pod tillsammans med M men då måste vi alltid ta en lur var och jag gillar inte alls hans himla iphonehörlurar. Men med mitt nya lilla hjärta går det att koppla in två lurar i samma uttag och jag kan alltså lyssna tillsammans med honom men i mina egna lurar. Fint!

Här är jag just nu:

Helt okej söndag alltså.

Det kanske låter gott

Fruktsallad med äpple, nektarin, kiwi, och banan toppad med en himla massa färskpressad lime.

I sängen. För att datorn stod vid sängen och jag tittade på klipp på youtube och jag orkade verkligen inte flytta datorn till soffan igen bara för att äta lite fruktsallad.

Jag har dock inte varit så lat hela dagen. Jag hann tvätta fem maskiner tvätt och städa lite innan min energi tog slut.

Korv och majs. Och halloumi.

Idag behövde vi ingen matlåda (för vi hade bestämt att vi skulle ha lunchdejt på stan eftersom jag var ledig). Därför kunde vi äta VAD VI VILLE till middag igår. Eftersom vi inte har grillat på vår lilla hinkgrill en enda gång den här sommaren bestämde vi oss för att det äntligen var dags. Vi grillade chilikorv, chilihalloumi och majs.

Så himla gott.

Antal arbetsdagar kvar:

(fyra alltså. fyra arbetsdagar kvar. två den här veckan och två nästa vecka)

Lite bilder från helgen:

I fredags var jag ledig så då hade jag tid att äta frukost:

På kvällen var jag på Båten och åt middag men det glömde jag ta bild på. Jag åt en vegetarisk taco som var lite snålt kryddad men helt okej god. Jag ångrar att jag inte tog den vegetariska burgaren istället.

I lördags jobbade jag och en av mina kollegor beställde dit en vulkanpizza:

Jag var inte avundsjuk.

Utanför var det såklart fint väder:

Igår var M en sväng i Stockholm så jag var själv hela kvällen. Då passade jag på att laga zucchinipasta (zoodles) och bönbiffar:

Kvarteret Skatan

I helgen har jag jobbat. När jag inte har jobbat har jag tittat på Kvarteret Skatan eftersom gamla säsonger finns på SVTplay (Öppet arkiv).

Kul!

Den där gången när Bar Teatral fick en andra chans

Den här gången testade jag deras vegetariska grillspett med halloumi och grönsaker (och frukt, men den stod inte med på menyn). Grillspettet var jättegott, det var bra pommes och tzatzikin jag fick till var toppen! MEN ännu en gång så var det ganska dålig service.

Två av två gånger som jag har varit där så har de glömt att servera drycken som vi har beställt till maten.
Den här gången så valde vi att ta deras "väntöl" när vi väntade på maten - och "väntölen" fick vi ganska snabbt. Efter ett tag kom maten men inte den där andra ölen som vi hade beställt till maten.

Det är så konstigt, de borde väl vilja servera ölen fort så att en dricker upp och beställer fler?

Lite bilder på mat som jag har ätit:

Pasta med ost och grönsaker + en mugg mjölk:
(OBS! Var lite bakis och tycker det var riktigt duktigt att orka koka pasta)

Tacos:

Smörgås med tomat FRÅN BALKONGEN + kaffe:

Halloumilasange med champinjoner och paprika, men det ser mest bara ut som en kletig röra:

Helt vanlig smörgås + kaffe:

Två goda grejer som inte hamnat på bild:
Hemgjord pytt med chilihalloumi, färskpotatis, morötter, champinjoner, paprika och chorizo
Pasta med tomatsås och FETAOSTBOLLAR (mums!)

Nu behöver jag inga tår för att räkna dagar längre

Men sådärja! Nu är det bara tio arbetsdagar kvar. Tio arbetsdagar ska väl bara flyga förbi?

Tiden på jobbet går dock väldigt långsamt. Det är som att en kvart i jobbtid är typ en minut i verklig tid. Väldigt förvirrande. Men nu är det i alla fall inte så många förvirrande dagar kvar.

Chilidrink i påse

I lördags var jag ute och åt med Lisa och Sofie. Efter maten drack jag en drink med chili, från en påse. Tyvärr var jag, ännu en gång, täppt i näsan. Det smakade därför bara surt och starkt av drinken. Och att dricka ur påse var sjukt opraktiskt för det gick inte att ställa ifrån sig den så jag var tvungen att hålla i den hela tiden. Att hålla i den var inte jätteskönt för den var fylld med krossad is och var alltså väldigt, väldigt kall.

Jag rekommenderar alltså inte att dricka drinkar ur plastpåsar.

På tal (i skrift) om något helt annat så har jag bara 12 arbetsdagar kvar nu. Hoppas att det är 12 snabba dagar. (jag skrev 13 dagar först, men det var fel och 12 är ju mycket bättre).